L'Ajuntament aprova per decret d'alcaldia un projecte de més de 400.000 euros sense informar-ne a l'oposició

En el passat Ple es va presentar la proposta de ratificació del projecte bàsic d'execució per a la instal·lació de gespa artificial al camp de futbol. Ni FEM-Bellpuig ni la CUP en sabia res, tot i que - conjuntament amb les obres del pavelló i la reforma de l'enllumenat - serà un dels projectes més costosos d'aquesta legislatura i que pel gruix del seu import és necessari aprovar-lo per Ple. A més, també es va aprovar l'ordenança reguladora de la tarifa del servei de subministrament d'aigua potable i serveis vinculats, tot i que no s'ha fet cap explicació pública ni procès participatiu tal i com constava a la moció aprovada a proposta de la CUP sobre la remunicipalització del servei de l'aigua de l'any passat.

Al darrer Ple del mes d'abril la CUP vam poder constatar un cop més, la improvització constant de l'Ajuntament ja que un dels punts de l'ordre del dia era la ratificació del projecte de gespa artificial - aprovat amb caràcter d'urgència per decret d'alcaldia 15 dies abans - amb un import de 427.000 euros. Tant el nostre grup, com FEM-Bellpuig vam manifestar malestar ja que tot i que el PdCat tingui majoria i pugui aprovar-lo igualment també per Ple, trobem que és un despropòsit no haver-nos-en ni informat.

Els dos grups de l'oposició vam considerar que és un projecte necessari per a la vila i que respon a una demanda històrica. Per tant, no és el "que" sinó el "com" i el "perquè" s'ha fet així el que qüestionem. A la reunió informativa prèvia al Ple - que es fa dos dies abans -, el secretari i el regidor d'esports ens van explicar que hi havia un projecte bàsic de més de 200 pàgines redactat per l'arquitecte Jordi Capell que feia la valoració pressupostària que tenia el cost de la gespa i incloia propostes de millora relacionades amb la pavimentació del voltant i un marcador electrònic. Ens va sobtar que un projecte que fa temps que s'estava preparant, no n'haguessim sentit a parlar a cap reunió. Des de PdCat se'ns va dir que "ells ho portaven al seu programa" i que per tant, era evident que ara que havien sanejat el deute de l'Ajuntament ho farien, però aquesta considerem que tampoc és la qüestió. De fet, això l'únic que fa és donar-nos la raó quan al Ple dels pressupostos de gener vam assegurar literalment que veiem que hi havia una manca de planificació general, de línies estratègiques i objectius definits ja que simplement s'arrosseguen partides d'un any per l'altre i després es va improvisant sobre la marxa a través de modificacions de crèdit.

Doncs així ha estat, aprovem els pressupostos just al gener, no s'explica res de res sobre aquest tema i, de cop, s'ha hagut de fer a còrrer cuita un decret d'alcaldia per aprovar un projecte bàsic desconegut, per fer una modificació de crèdit de 263.000 euros - 167.000 euros si que estaven previstos per millores d'equipaments esportius però sense especificar si gimnàs, motocròs, etc. -  perquè sinó no s'arribava a temps. No volem malpensar, però ara que ja tenim tres anys d'experiència al consistori ja no ens empassem certes excuses. No hi ha interès en què coneguem els projectes i les accions polítiques. Per què és fa aquest projecte a corre cuita ara precisament a un any d'acabar la legislatura i no esperem a l'any que ve i intentem buscar una subvenció? No és millor que aquest tipus d'inversions és facin bé? I amb això, no volem dir consensuant el projecte amb l'oposició, sinó recuperant la proposta que ja es va fer fa temps a una taula de participació on, a banda de la gespa artificial, també es proposava com a millora una nova redefinició de tota la zona esportiva que contemplava el creixement de les piscines. És posistiu que de cara a eleccions fem una macro obra que al fina serà un pedaç i que en un futur pot suposar un sobrecost al poble perquè si s'ha de redefinir tota la zona esportiva, fer crèixer les piscines, reubicar el tenis, el camp petit, s'haurà de tornar a planificar tot? Nosaltres creiem que no, què així no és fan les coses.

Bé, tampoc no podem criticar el projecte perquè, amb sinceritat i com us podreu imaginar, no l'hem pogut estudiar amb detall en 4 dies, però hem entrat una sol·licitud a secretaria per poder-ho fer de cara al Ple Extraordinari on s'haurà d'aprovar definitivament si no hi ha hagut cap entitat o persona que hi hagi presentat al·legacions. En aquesta línia, animem a la ciutadania i sobretot a les entitats esportives que el demanin, el mirin, el valorin i si ho consideren oportú hi presentin al·legacions. Perquè un projecte així, val la pena de ser consultat i participat.

D'altra banda, al Ple, també vam aprovar l'ordenança de la taxa municipal del servei de l'aigua. Sabeu que ara a Bellpuig tindrem un 4t tram? Sabeu que aquest tindrà un preu de 0,9842 €/m3 per usos domèstics, 1,1975 €/m3 els usos industrials i 1,1678 €/m3 els comercials? Sabeu què vol dir això? Ho trobeu car? Sabeu quin increment suposa del preu habitual?  Doncs bé, no donarem aquí les respostes, ni direm si considerem que està bé o malament ja que com amb el tema de la gespa, no és el "que" sinó el "com" s'ha fet la remunicipalització de l'aigua i tot el que l'envolta el que no ens agrada. Hem municipalitzat el servei de l'aigua i no s'ha explicat res de res a la població de Bellpuig. De què ens serveix remunicipalitzar un servei si aquest és opac per a la ciutadania? Si la gent no sap en què beneficiarà al poble, ja sigui a nivell de qualitat del consum, a nivell econòmic o  a nivell de sostenibilitat ambiental? Novament, ens sentim menystinguts i enganyats per aquest tema que tots els grups del consistori vam treballar amb molta il·lusió, però que veiem que al final no s'acaba definint de la forma acordada i incomplint un acord del Ple.

Bé, com hem dit al principi del text, ara ja fa tres any que estem a l'oposició i comencem a prendre més consciència del funcionament de l'Ajuntament i no ens agrada. Volíem fer una oposició constructiva, i per això, hem presentat idees i projectes a l'equip de govern i també hem i ens han aprovat mocions i projectes independentment que fossin del nostre partit o no si aquestes eren favorables al poble. Ara però, anem veient com molts cops tot això, només és paper mullat i al final, al Ple hi anem i votem però després s'incumpleixen els acords. Ho sabem, som oposició i no equip de govern i per tant, no som nosaltres qui ha de definir l'acció política de l'Ajuntament de Bellpuig, però almenys, que no s'ens enganyi, perquè no necessitem bones paraules sinó fets.

La CUP denuncia que amb el tema de la remunicipalització de l'aigua s'ha aprovat la taxa de subministrament sense fer cap explicació al poble i que el projecte de gespa artifical s'ha aprovat per decret d'alcaldia sense haver-lo explicat a l'oposició.